Czym różni się uproszczona księgowość od pełnej księgowości?

Każdy początkujący przedsiębiorca powinien wiedzieć czym różnią się te dwa rodzaje księgowości i którą powinien wybrać aby móc współdziałać z urzędem skarbowym i literą prawa.

 

Księgowość uproszczona

 

Księgowość uproszczona składa się z podstawowych, prostych zasad gromadzenia danych finansowych, która dotyczy osoby prowadzące małe działalności gospodarcze. Celem jej prowadzenia jest właściwe obliczenie podatku który musimy zapłacić. W wypadku mniejszych przedsiębiorców nie sprawdzi się kosztowna i skomplikowana księgowość pełna.

 

Do księgowości uproszczonej zaliczamy: kartę podatkową która polega na opłacaniu określonej kwoty w stałej wysokości i niezależnie od dochodów firmy. Jej wysokość jest obliczana na podstawie ilości mieszkańców, miejscowości w której znajduje się siedziba przedsiębiorstwa oraz rodzaju działalności. Przykładowo szewc z miasta do 100 tysięcy mieszkańców prowadzący działalność jednoosobową powinien płacić około 500 zł miesięcznie.

 

Ryczałt ewidencjonowany, kolejna z form uproszczonej księgowości polega na opłacaniu stałej stawki zależnej od przychodu nie biorąc pod uwagę kosztów ich uzyskania. Korzystne jest to że kwota ryczałtu jest mniejsza niż typowe stawki podatku jednak musimy go zapłacić nawet gdy firma nie uzyskała dochodu.

 

Księga przychodów i rozchodów jest metodą prowadzenia zestawienia przychodów i kosztów aby obliczyć kwotę podatku od różnicy (jeśli mamy straty w przedsiębiorstwie nie musimy nic płacić). Sam podatek jest wyższy niż w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego, wynosi kolejno 18%, 19% i 32%.

 

Uproszczona księgowość obniża nam koszty jej prowadzenia bo możemy robić to samodzielnie jednak nie jesteśmy na jej podstawie określić kondycji firmy poza wysokością opłacanego podatku i poziomem przychodów.

 

Pełna księgowość

 

Pełna księgowość jest systemem precyzyjnym, rozbudowanym i niestety dość skomplikowanym. To ewidencja zdarzeń gospodarczych które są częścią rachunkowości w celu nadzorowania, analizowania i generowania informacji na temat sytuacji firmy w jakimś określonym czasie. Dzięki niej mamy cały obraz finansów naszej działalności. W niej sprawdza się każdą kwotę która przepłynęła przez firmę bo każda z transakcji musi pojawić się na dwóch kontach. Zasady ewidencji są opisane w ustawach i zbiorach zasad takich jak: Ustawa o Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Rachunkowości etc. Istnieje możliwość wglądu w kondycję innych firm bo każda z nich działa na identycznych zasadach. Nie ma za to sposobności na jakiekolwiek oszustwa czy fałszerstwa.

 

Pełna księgowość daje nam kontrolę nad firmą i dzięki niej analizujemy wszystkie istotne dane dotyczące naszej działalności. Bywa sporym kłopotem dla mniejszych przedsiębiorców bo jej prowadzenie jest skomplikowane, sformalizowane i oparte na wielu zawiłych przepisach prawnych. Należy w niej zawierać wszystkie przeprowadzone operacje.

Czasami zdarza się, że te mniejsze firmy są zmuszone do prowadzenia pełnej księgowości z powodu założenia o wydzielenie i zarządzanie odrębnym majątkiem w celu zapewnienia właścicielom i kontrahentom nadzoru nad majątkiem. Jeśli firma posiada kapitał wpłacony przez udziałowców musi posiadać pełną księgowość którą muszą prowadzić wykwalifikowani księgowi. Wtedy majątek właściciela będzie bezpieczny bo nie ma możliwości na rozkradnięcie czegokolwiek. Jeśli firma przekroczy próg wielkości w kwocie 1,2 miliona euro przychodów musi także posiadać pełną księgowość.

Powiązane artykuły