Księga przychodów i rozchodów w praktyce

Podatkowa księga jest świadectwem, które określa zobowiązania podatkowe według rozporządzenia Ministerstwa Finansów. Dotyczy zakresu obowiązków podatnika, reguluje dokumenty będące podstawą do rozliczania się z podatków i określa daty zawiadomienia urzędu o dochodach, przychodach a także zawiera wiele innych niezbędnych informacji do prowadzenia własnej działalności.

 

Kto powinien prowadzić księgę?

 

Księgę muszą prowadzić osoby prowadzące przedsiębiorstwo mające status osób fizycznych, posiadające spółkę cywilną, jawną osób fizycznych lub będące w spółce partnerskiej. Osoby prawne nie mogą jej prowadzić, są zobowiązani do posiadania ksiąg rachunkowych które dotyczą przychodów powyżej 800 tysięcy euro (sprzedaż towarów, produktów i operacji finansowych). Obowiązek prowadzenia księgi dotyczy także osób wykonujących działalność agencyjną i na zlecenie, prowadzące produkcję rolną gdy zgłosiły się do jej prowadzenia, duchownych, którzy zrzekli się opłacania ryczałtu. Zwolnieni z jej prowadzenia są natomiast są przedsiębiorcy którzy opłacają podatek dochodowy za pomocą ryczałtu, wykonujące usługi przewozu osób taborem konnym, wykonują zawód prawnika w zespole adwokackim i zajmują się sprzedażą środków trwałych po likwidacji działalności.

 

Kiedy założyć księgę?

 

Założenie księgi powinno mieć miejsce 1 stycznia roku podatkowego albo w dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Podatnik musi zgłosić swoją chęć założenia księgi do 20 dni od jej zorganizowania, zwykle można zrobić to za pomocą wzorca druku. Zawiadomienie składamy z wszystkimi innymi dokumentami wymaganymi do zarejestrowania działalności gospodarczej czyli na przykład wpis do ewidencji, umowa o otwarciu rachunku bankowego i umowa najmu lokalu.

 

Księgę można prowadzić za pomocą programu komputerowego jednak trzeba spełniać kilka warunków aby było to zgodne z literą prawa. Dane muszą być dostępne do wglądu i należy drukować kopie wszystkich zestawień w dokumentacji.

Jeśli naszą księgę prowadzi biuro rachunkowe należy najpierw sprawdzić czy posiada odpowiednie kwalifikacje to znaczy uprawnienia wymagane przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 roku ws. wyżej określonej.

 

Księga i dowody które wchodzą w jej zapis muszą znajdować się na stałe w siedzibie firmy lub w miejscu wskazanym przez podatnika odnoszącym się do wybranego przez niego biura rachunkowego, które zajmuje się prowadzeniem księgi. W przypadku posiadania kilku siedzib przedsiębiorstwa w każdym z nich należy przechowywać kopię dokumentacji w razie kontroli z urzędu skarbowego. Księga musi być archiwizowana na okres 5 lat od końca roku kalendarzowego w którym upłynął termin ostatniej płatności.

 

Zasad i reguł dotyczących prowadzenia księgi jest o wiele więcej, dlatego warto wspomóc się biurem rachunkowym lub osobą doświadczoną w tej dziedzinie aby nie przeoczyć żadnej z nich i być uczciwym wobec urzędu skarbowego i państwa.

Powiązane artykuły